Herkenbare leefwereld - maatschappelijke uitdaging

Sommige kinderen vinden wetenschappen om de wetenschappen leuk. De theorieën achter iets leren, de wetten van de natuur... Die kennis spreekt hen aan.

Andere kinderen worden meer aangesproken door de maatschappelijke uitdagingen die ze in hun omgeving zien, en zien in de wetenschap mogelijkheden om oplossingen voor deze problemen of uitdagingen aan te reiken. Denk maar aan de belangrijke rol van onderzoekers en onderzoeksters in de strijd tegen de Covid-epidemie; heel wat jongeren zullen ongetwijfeld opgemerkt hebben hoe wetenschappers in sneltempo actie ondernemen om de pandemie het hoofd te bieden. Deze leerlingen vertrekken vanuit het ‘waarom’ van de wetenschap.

Er is heel wat onderzoek verricht naar de manier waarop leerlingen interesse kunnen hebben voor wetenschap. Zo geeft o.a. het ROSE-onderzoek aan dat wereldwijd meisjes typisch vaker dan jongens door het ‘waarom’ geboeid worden, het willen bijdragen aan een betere wereld, het willen zorgen...

‘Yes We Make It’ is ontworpen als een leeromgeving met opdrachten die voor kinderen betekenisvol en authentiek zijn. Het raamverhaal - plots moeten de kinderen zelf hun maatschappij draaiende houden en de wetenschap in hun dagelijks leven inzetten - schetst een motiverende context om met STEM aan de slag te gaan. Wij ondersteunen jou als leerkracht met materiaal en inhoudelijke kennis, zodat jij je leerlingen kan ondersteunen wanneer zij in samenwerking met elkaar door het wetenschappelijk of technisch proces gaan.

Posters technisch & wetenschappelijk proces