Groepjes: meisjes, jongens of toch gemengd?

Vaak doe je als leerkracht de moeite om gemengde groepjes te maken bij groepswerk. Maar deze keer vragen we je om daar even over na te denken.

Onderzoek wijst namelijk uit dat op domeinen waarop kinderen zich onzeker voelen , ze zichzelf in groepswerk naar de achtergrond laten verdwijnen, en minder actief participeren.

En laat nu techniek, programmeren en andere STEM-onderdelen net iets zijn waar meisjes zich vaak al op het einde van de lagere school minder competent in voelen.

Door homogene groepjes te maken, geef je hen een extra kans om actief deel te nemen, ze kunnen zich minder verstoppen.

In de Verenigde Staten en andere Angelsaksische landen is het minder vreemd dan bij ons om kampen of activiteiten bijvoorbeeld enkel voor meisjes in te richten. In de documentaire “Gadget Girls” over een techniekkamp voor meisjes getuigen enkele 12-14-jarigen over hun ervaringen.

https://americanfilmshowcase.com/afs-films/gadget-girls/