Groeimindset

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan!"- Pippi Langkous

We hebben allemaal bewust en onbewust denkbeelden die beïnvloeden hoe we naar onszelf kijken en wat we van onszelf geloven. Stereotiep gezegd, denk maar aan mannen die zeggen dat ze niet kunnen strijken en het nooit zullen kunnen. Of meisjes die denken dat wiskunde niets voor hen is, en ze het nooit zullen kunnen. Beide gedachtes zijn onzin. Als je hard op iets oefent, kan je het leren.

Het is belangrijk om die boodschap aan kinderen mee te geven. Wie oefent, kan groeien. Of dat nu wiskunde, techniek, muziek, dans, paardrijden of voetbal is. Met een beetje stimulatie kan iedereen groeien. De rol van oefenen, hard werk, doorzetten en vertrouwen spelen een veel grotere rol dan aangeboren talent.

Bij ‘Yes We Make It’ is dit één van de belangrijkste onderliggende boodschappen. We reiken verschillende (basis-)technieken aan en laten die op een steeds complexere manier terugkeren in de opdrachten. Zo is bv. bij het eerste thema een opdracht die de programmeermogelijkheden van de micro:bit verkent, in latere thema’s gaan we daar dieper op in en worden de opdrachten complexer.

Om buiten de comfortzone te treden, is een groeimindset noodzakelijk. Het is belangrijk om de leerlingen stap voor stap meer los te laten, en deze mindset te blijven stimuleren; de idee van levenslang leren en het omgaan met onzekerheden en berekende risico’s betekent een meerwaarde voor zowel leerkracht al leerling.

Als leerkracht kan jij in de groeimindset dus een belangrijke rol spelen; prikkel de leerlingen met iets nieuws, laat hen ontdekken hoe iets werkt, en ondersteun hen wanneer de materie complexer wordt. Zo laat je je leerlingen groeien, help je attitudes als ‘Ik ken het niet, dus ik kan het niet’ de wereld uit, en leer je hen de houding ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan’ aan.

BRON = https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/36326/Moet-je-aanleg-hebben-voor-wiskunde